P LATGH

Public Interest Reporting on The PR/Public Affairs Industry
Volume 1%, Number 2 Second Quarter 2006

A PROJECT OF THE

CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY WWW. PRWATCH.ORG

ALG0 I ThlS 55U

Fake TV News: Findings -
Prescription Strength Spin,

page 5
Fake TV News: Findings -

Advice from a Store-Bought
Expert, page 6

CMD in the News, page 6

Fake TV News: Findings—
Corporations, page 8

Television Stations Respond . . .
And It’s Worse Than You Think,
page 10

Congresspedia: Citizen
Journalists Take On Congress,
page 14

Fake TV News:
Executive Summary

by Diane Farsetta and Daniel Price

Over a ten-month period, the Center for Media and Democracy
(CMD) documented television newsrooms’ use of 36 video news releases
(VNRs)—a small sample of the thousands produced each year. CMD
identified 77 television stations, from those in the largest to the smallest
markets, that aired these VNRSs or related satellite media tours (SMTs)
in 98 separate instances, without disclosure to viewers. Collectively, these
77 stations reach more than half of the U.S. population.

The VNRs and SMT's whose broadcast CMD documented were pro-
duced by three broadcast PR firms for 49 different clients, including Gen-
eral Motors, Intel, Pfizer and Capital One. In each case, these 77 television
stations actively disguised the sponsored content to make it appear to be
their own reporting. In almost all cases, stations failed to balance the
clients’ messages with independently gathered footage or basic journal-
istic research. More than one-third of the time, stations aired the pre-pack-
aged VNR in its entirety.

. .. Continued on page 2

Flack Amack

Of course, scandals aren’t only plaguing TV sta-
tions; they seem to emanate out of Washington DC on
an almost-weekly basis. This issue of PR Watch also fea-

In this issue of PR Waich, we bring you several
excerpts from the Center for Media and Democracy’s
groundbreaking report, “Fake TV News: Widespread
and Undisclosed.” Co-authored by CMD Senior
Researcher Diane Farsetta and Research Consultant
Daniel Price and released in early April, the report doc-
uments television stations’ use of video news releases
(VNRs), “news” segments funded by and scripted for
paying clients.

In late May, Federal Communications Commission
Chair Kevin Martin ordered an investigation of the TV
stations that CMD documented airing VNRs. Accord-
ing to Bloomberg News, the FCC could fine stations up
to $32,500 per undisclosed VNR. “If the investigation
leads to significant fines, the FCC could cause stations
to put disclosures in place that make clearer the cor-
porate role in local news,” media analyst Blair Levin
told Bloomberg. Check www.prwatch.org for updates.

tures an introduction to CMD’s new project, Con-
gresspedia. Congresspedia Editor and new CMD
staffer Conor Kenny explains the goals of the website,
which features articles on members of Congress,
major legislation, and ongoing controversies. Like
SourceWatch (which houses the new project), Con-
gresspedia is a wiki-based collaborative website, so you
can join in the muckraking fun!

Lastly, CMD is expanding to more rapidly and
effectively expose the media deceptions that all too
often stifle democracy and stymie progressive social
change. In addition to Conor, we’ve welcomed Asso-
ciate Director Judith Siers-Poisson, Office and Out-
reach Manager Sari Williams, and Research Analyst
Jonathan Rosenblum over the past several months. We
also recently bid a fond farewell to former PR Wazch
Editor Laura Miller, and thank her for her many con-
tributions during her six years at CMD.




REPORT HIGHLIGHTS

KOKH-25 in Oklahoma City, OK, a FOX station
owned by Sinclair, aired six of the VNRs tracked by
CMD, making it the “Fake TV News” report’s top
repeat offender. Consistently, KOKH-25 failed to pro-
vide any disclosure to news audiences. The station also
aired five of the six VNRSs in their entirety, and kept the
publicist’s original narration each time.

In three instances, TV stations not only aired entire
VNRs without disclosure, but had local anchors and
reporters read directly from the script prepared by the
broadcast PR firm. KTVI-2 in St. Louis, MO, had their
anchor introduce, and their reporter re-voice, a VNR
produced for Masterfoods and 1-800 Flowers, follow-
ing the script nearly verbatim. WBFS-33 in Miami, FL,
did the same with a VNR produced for the “professional
services firm” Towers Perrin. And Ohio News Network
did likewise with a VNR produced for Siemens.

WSJV-28 in South Bend, IN, introduced a VNR pro-
duced for General Motors as being from “FOX’s
Andrew Schmertz,” implying that Schmertz was a
reporter for the local station or the FOX network. In real-
ity, he is a publicist at the largest U.S. broadcast PR firm,
Medialink Worldwide. Another Medialink publicist,
Kate Brookes, was presented as an on-air reporter by
four TV stations airing a VNR produced for Siemens.

Two stations whose previous use of government
VNRs was documented by the New York Times, WCIA-
3 in Champaign, IL, and WHBQ-13 in Memphis, TN,
also aired VNRs tracked by CMD. The March 2005
Times article reported that WHBQ’s vice president for
news “could not explain how his station came to broad-
cast” a State Department VNR, while WCIA’s news
director said that Agriculture Department VNRs “meet
our journalistic standards.”

SUMMARY

Although the number of media formats and outlets
has exploded in recent years, television remains the dom-
inant news source in the United States. More than three-
quarters of U.S. adults rely on local TV news, and more
than 70 percent turn to network TV or cable news on a
daily or near-daily basis, according to a January 2006
Harris Poll. The quality and integrity of television report-
ing thus significantly impacts the public’s ability to eval-
uate everything from consumer products to medical
services to government policies.

To reach this audience—and to add a veneer of cred-
ibility to clients’ messages—the public relations indus-
try uses video news releases (VNRs). VNRs are
pre-packaged “news” segments and additional footage

KABC-7 in Glendale, CA, airs a health-releated
VNR sponsored by Quest Diagnostics to
promote allergy tests and services.

created by broadcast PR firms, or by publicists within
corporations or government agencies. VNRs are
designed to be seamlessly integrated into newscasts, and
are freely provided to TV stations. Although the accom-
panying information sent to TV stations identifies the
clients behind the VNRs, nothing in the material for
broadcast does. Without strong disclosure requirements
and the attention and action of TV station personnel,
viewers cannot know when the news segment they’re
watching was bought and paid for by the very subjects
of that “report.”

In recent years, the U.S. Congress, the Federal Com-
munications Commission, journalism professors,
reporters and members of the general public have
expressed concern about VNRs. In response, public
relations executives and broadcaster groups have vigor-
ously defended the status quo, claiming there is no
problem with current practices. In June 2005, the pres-
ident of the Radio-Television News Directors Associa-
tion (RTNDA), Barbara Cochran, told a reporter that
VNRs were “kind of like the Loch Ness Monster. Every-
one talks about it, but not many people have actually
seen it.”

To inform this debate, the Center for Media and
Democracy (CMD) conducted a ten-month study of
selected VNRs and their use by television stations, track-
ing 36 VNRSs issued by three broadcast PR firms. Key
findings include:

* VNR use is widespread. CMD found 69 TV stations
that aired at least one VNR from June 2005 to March
2006—a significant number, given that CMD was only
able to track a small percentage of the VNRSs stream-
ing into newsrooms during that time. Collectively,
these 69 stations broadcast to 52.7 percent of the U.S.
population, according to Nielsen Media figures. Syn-

2 PR Watch / Second Quarter 2006



dicated and network-distributed segments sometimes
included VNRs, further broadening their reach.
VNRs are aired in TV markets of all sizes. TV sta-
tions often use VNRs to limit the costs associated with
producing, filming and editing their own reports.
However, VNR usage is not limited to small-town sta-
tions with shoestring budgets. Nearly two-thirds of the
VNRs that CMD tracked were aired by stations in a
Top 50 Nielsen market area, such as Detroit, Pitts-
burgh or Cincinnati. Thirteen VNRs were broadcast
in the ten largest markets, including New York, Los
Angeles, Chicago, Philadelphia and Boston.

In June 2005, the president of the
Radio-Television News Directors
Association, Barbara Cochran,
told a reporter that VNRs were
“Rind of like the Loch Ness
Monster. Everyone talks about it,
but not many people have
actually seen 1t.”

* TV stations don’t disclose VNRs to viewers. Of the
87 VNR broadcasts that CMD documented, not once
did the TV station disclose the client(s) behind the
VNR to the news audience. Only one station, WHSV-
3 in Harrisonburg, VA, provided partial disclosure,
identifying the broadcast PR firm that created the
VNR, but not the client, Daimler Chrysler. WHSV-3
aired soundbites from a Chrysler representative and

directed viewers to websites associated with Chrysler,
without disclosing the company’s role in the “report.”
TV stations disguise VNRs as their own report-
ing. In every VNR broadcast that CMD documented,
the TV station altered the VNR’s appearance. News-
rooms added station-branded graphics and overlays,
to make VNRs indistinguishable from reports that gen-
uinely originated from their station. A station reporter
or anchor re-voiced the VNR in more than 60 percent

of the VNR broadcasts, sometimes repeating the pub-
licist’s original narration word-for-word.

TV stations don’t supplement VNR footage or
verify VNR claims. While TV stations often edit
VNRs for length, in only seven of the 87 VNR broad-
casts documented by CMD did stations add any inde-
pendently gathered footage or information to the
segment. In all other cases, the entire aired “report”

FH I.I.IH"]H is published quarterly by

Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703

Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org

Web site: http://www.prwatch.org/

Subscribing Member Rates:

* Businesses: $200/year
* Non-Profit Groups: $60/year
¢ Journalists and Individuals: $35/year

©2006 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint articles,
contact the above address.

Executive Director: John Stauber

Associate Director: Judith Siers-Poisson

Research Director: Sheldon Rampton

Senior Researcher and PR Warch Editor: Diane Farsetta

Research Consultant: Daniel Price

Research Analyst: Jonathan Rosenblum

SourceWatch Editor: Bob Burton

Congresspedia Editor: Conor Kenny

Webmaster: Patricia Barden

Office & Outreach Manager
and PR Waich Layout: Sari Williams

CMD Board of Directors: Ellen Braune, Joseph
Mendelson, David Merritt, Jan Miyasaki, John Stauber
and Inger Stole

ISSN 1091-5583

PR Watch / Second Quarter, 2006 3




was derived from a VNR and its accompanying script.
In 31 of the 87 VNR broadcasts, the entire aired
“report” was the entire pre-packaged VNR. Three sta-
tions (WCPO-9 in Cincinnati, OH; WSYR-9 in Syra-
cuse, NY; and WYTV-33 in Youngstown, OH)
removed safety warnings from a VNR touting a newly
approved prescription skin cream. WSYR-9 also aired
a VNR heralding a “major health breakthrough” for
arthritis sufferers—a supplement that a widely
reported government study had found to be little better
than a placebo.

In each case, these 77 television
stations actively disguised the
sponsored content to make it appear
to be their own reporting.

* The vast majority of VNRs are produced for cor-
porate clients. Of the hundreds of VNRs that CMD
reviewed for potential tracking, only a few came from
government agencies or non-profit organizations. Cor-
porations have consistently been the dominant pur-
veyors of VNRs, though the increased scrutiny of
government-funded VNRs in recent years may have
decreased their use by TV newsrooms. Of the VNRs
that CMD tracked, 47 of the 49 clients behind them
were corporations that stood to benefit financially from
the favorable “news” coverage.

Satellite media tours may accompany VNRs.
Broadcast PR firms sometimes produce both VNRs
and satellite media tours (SMTs) for clients. SMT's are
actual interviews with TV stations, but their focus and
scope are determined by the clients. In effect, SMT's
are live recitations of VNR scripts. CMD identified 10
different TV stations that aired SMTs for 17 different
clients with related VNRs. In only one instance was
there partial disclosure to viewers. An anchor at
WLTX-19 in Columbia, SC, said after the segment,
“This interview ... was provided by vendors at the
consumer trade show,” but did not name the four cor-
porate clients behind the SMT.

In sum, television newscasts—the most popular news
source in the United States—frequently air VNRs with-
out disclosure to viewers, without conducting their own
reporting, and even without fact-checking the claims
made in the VNRs. VNRs are overwhelmingly produced
for corporations, as part of larger public relations cam-
paigns to sell products, burnish their image, or promote
policies or actions beneficial to the corporation.

THE BEST
WAR EVER

Lies, Damned Lies, and the Mess in Iraq

[SIR_ANOTHER CAR BOMB HAS EXPLODED--

AND DID IT THEN PROCEED TO SHOWER ER=-=No,
OUR TROOPS WITH A GENTLE cLouD OF| |SIR, IT

ROSE PETALS, MAYHAP? DD NoT--
L] 25 0 1 iIlI I

THEN BEGONE! I Do NoT WISH To

BE BOTHERED WITH SucH TRIFLES!

Sheldon Rampton & John Stauber

bestselling authors of Weapons of Mass Deception

The Best War Ever:

Lies, Damned Lies and the Mess in Iraq
by Sheldon Ramptron and Fohn Stauber
Available in bookstores everywhere
and at www.prwatch.org on September 14th

Sheldon Rampton and John Stauber told us so.
The first authors to expose the blatant deceptions that
got us into the Iraq War reveal how the same lies have
led us toward defeat.

The Best War Ever is about a conflict that was
devised in fantasy and lost in delusion. The war in Iraq
may be remembered as the point at which the propa-
ganda model perfected in the twentieth century
stopped working: The world is too complex, infor-
mation is too plentiful, and propaganda makes bad
policy.

Even now that public opinion is turning against the
war, the Bush administration and its allies continue
their attempts at cover-ups: downplaying civilian
deaths and military injuries; employing marketing
buzzwords like “victory” again and again to shore up
public opinion; and failed attempts, through third-
party PR firms, at creating phony news. Now that even
US generals agree that war critics were right in the first
place, Rampton and Stauber show us how to wake up
and not be misled again.

4 PR Watch / Second Quarter 2006



Fake TV News: Findings - Prescriprion Strength Spin

by Daniel Price

The following articles describe two of the 36 video news releases
(VNRs) tracked by the Center for Media and Democracy.
10 view footage of these VINRs and how television stations
corporated them into their newscasts, or to learn about the
other 34 fake news segments documented by CMD, see
waww. prewatch. orglfaknews/findings/vnrs.

Top-market station turns a corporate news release
into an unbalanced medical feature

On February 22, 2006, WCBS-2 in New York City
aired an 84-second health feature on glucosamine and
chondroitin sulfate, two over-the-counter nutritional
supplements that, according to anchor Jim Rosenfield,
“deliver a one-two punch to ease the pain” of people suf-
fering from moderate to severe knee osteoarthritis.

In addition to citing a newly-published report in the
New England Fournal of Medicine, the WCBS segment
included positive testimony from Jeff Van Nostrand, an
osteoarthritis patient who was helped by glucosamine /
chondroitin; Pamela Peeke, an assistant professor at the
University of Maryland School of Medicine; and Dr.
Thomas Vangsness, a professor of orthopedic surgery at
the University of Southern California.

What WCBS didn’t tell its viewers is that every shot,
fact and soundbite in their story was taken directly
from a VNR created by the broadcast PR firm MultiVu
and funded by Leiner Health Products, a company
that markets a combination glucosamine / chondroitin
supplement.

Producers at WCBS edited the original VNR for con-
tent and length, added station-branded text overlays and
replaced the MultiVu publicist’s narration with the voice
of an unidentified station reporter. Disturbingly, the
WCBS story wasn’t supplemented by any additional
footage or research. Had anyone at the newsroom even
glanced at the abstract of the New England Fournal of
Medicine report, they would have seen the news about
the supplements tempered by the following conclusion:

Glucosamine and chondroitin sulfate alone or in combi-
nation did not reduce pain effectively in the overall group
of patients with osteoarthritis of the knee.

Unlike WCBS, the New York Times took the report’s
findings as bad news for chondroitin and glucosamine.
Their February 23 article from science reporter Gina
Kolata was titled “Supplements Fail to Stop Arthritis
Pain, Study Says.”

Whatever the truth may be about the effectiveness of
these two supplements, the viewers of America’s third

Subtle product promotion in the Leiner Health
Products VNR.

most-watched local newscast were tricked into believing
they were seeing an independently researched health
report that examined all sides of the issue—not just the
marketing side.

On the same day as the WCBS report, the Leiner
Health Products VNR was also aired by WNEP-16, the
ABC affiliate in northeastern Pennsylvania. Like WCBS,
the station ran an edited version of the VNR with a
reporter re-voice. And like WCBS, nobody at the net-
work disclosed MultiVu or Leiner as the true source of
the story. However, after CMD released our report,
WNEP issued an apology and explanation for their unat-
tributed use of the VNR (see “Television Stations
Respond,” page 10).

In the course of our study, CMD tracked two addi-
tional VNRs promoting chondroitin sulfate. Both were
produced by the broadcast PR firm D S Simon Pro-
ductions on behalf of Bioibérica, an international sup-
plier of the chondroitin supplement. WSYR-9 in
Syracuse, NY, aired the first VNR uncritically and with-
out disclosure. Interestingly, Philadelphia’s KYW-3 and
Dallas’ WFAA-8 used the second VNR in a negative con-
text, re-scripting the segment to say, in the words of
KYW anchor Alycia Lane, that “a popular supplement
gets the thumbs-down.” However, neither station dis-
closed that the video footage was from a VNR funded
by a major chondroitin supplier. ll

PR Watch / Second Quarter 2006 5



Fake TV News: Findings - Advice from A Store-Bought Expert

by Daniel Price

At holiday time, a seemingly-impartial
consumer advocate shills for three corporations
in the guise of offering shopping advice

On December 2, 2005, WPGH-53 in Pittsburgh, PA,
ran a holiday feature on the best and worst high-tech gifts
for children. In it, technology expert and “Internet
Mom” Robin Raskin warned parents about two poten-
tially dangerous items on the market while praising four
that are safe and fun for kids.

What WPGH’s viewers didn’t know is that the story
was actually a VNR created by D S Simon Productions
and jointly funded by Panasonic, Namco and Techno
Source. By no coincidence, all of the products Raskin
recommended—the Oxyride battery, the Pac-Man and
We Love Katamari games, and the Coleco retro gaming
system—came from either Panasonic, Namco or Techno
Source.

Even more insidious, the two products Raskin
deemed unsafe—Apple’s Video iPod and Tiger Telem-
atics’ Gizmondo handheld gaming device—are direct
commercial competitors of two of the three VNR spon-
sors. Panasonic offers a rival line of MP3 players while
Techno Source battles Tiger Telematics in the handheld
gaming market.

On Pittsburgh’s WPGH-53, Robin Raskin
promotes products from the VNR funders.

By itself, this VNR is little more than a tri-company
infomercial that plugs numerous products while trash-
ing its competitors. And yet when laundered through the
credibility of TV journalism, viewers are deceived into
thinking they’re watching an independent news report
with an impartial consumer expert.

Of the seven stations that incorporated the VNR into
their newscasts, none disclosed the source of the story.

CMD in the News

The Center for Media and Democracy is at the
forefront of exposing manipulative PR and propa-
ganda. Here are just a few examples of recent media
coverage of CMD staff and programs:

* CMD’s “Fake TV News: Widespread and Undis-
closed” report was widely covered, including by the
New York Times (David Barstow, “Report Faults
Video Reports Shown as News, “ April 6, 2006),
National Public Radio (David Folkenflik, “Study:
Video News Releases Common in Local TV, “ April
6, 2006), and the Wall Streer Journal (Joe Flint, “TV
Stations Still Can’t Resist Pre-Packaged Video
News, “ April 26, 2006). CMD senior researcher
Diane Farsetta and research consultant Dan Price
were interviewed, together or singly, on Pacifica
News’ Democracy Now! (April 6, 2006), PBS’s
NOW (April 7, 2006), and CNN’s Reliable Sources
(April 16, 2006).

* Congresspedia was profiled by the Washington Post
(Jeffrey H. Birnbaum, “Aiming to Shed Light on
Lawmakers, “ April 26, 2006). Glenn Reynolds
wrote about Congresspedia on his popular conser-
vative blog Instapundit, “These people are lefties . . .
but I think that this stuff transcends partisanship”
(April 26, 2006). National Fournals “Hotline on
Call” also covered Congresspedia (“Introducing the
Congresspedia, ” April 28, 2006).

e CMD executive director John Stauber was inter-
viewed by San Francisco TV reporter Mark
Matthews, about lobbyist Rick Berman’s many-ten-
tacled front group, the Center for Consumer Free-
dom (KGO-7, “Lobbyists Hide Behind Non-Profit
Fronts,” May 3, 2006). Stauber called Berman’s pro-
jects, such as the Center for Union Facts and Fish-
Scam, “not public interest campaigns, but smear
campaigns” used “to muddy the image and reputa-
tion of legitimate public interest organizations and
scientists.

6 PR Watch / Second Quarter 2006



Want to feel really important?

only possible with your support!

Please consider a donation today.

To contribute by credit card, please go to

it out to “CMD” and mail it to:

The Center for Media and Democracy
520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703

Thanks for your support!

The Center for Media and Democracy does not accept
corporate or government grants, so we rely on generous
individuals and visionary private foundations to support
our work. Our groundbreaking research and reporting to
uncover corporate spin and government propaganda is

www.PRWatch.org and click on “donate” in the left navi-
gation bar. If you would like to send a check, please make

CMD is a 501 (c) 3 non-profit organization, so your gift is fully tax-deductible as allowed by law.

In addition to WPGH-53, three stations—KOKH-25
(Oklahoma City, OK), KTBS-3 (Shreveport, LLA) and
WCTI-12 (New Bern, NC)—ran the VNR without a
single edit, introducing the narrating publicist, Sonia
Martin, as if she were a reporter at their station. Three
additional newscasts—WLFL-22 (Raleigh, NC),
WSYX-6 (Columbus, OH) and WPVI-6 (Philadelphia,
PA)—deceptively weaved pieces of the Raskin VNR
into their own stories. The investigative reporter at
WSYX-6, Kent Justice, blended a full minute of the
VNR into his regular consumer segment, ironically called
“On Your Side.”

In addition to the VNR, Raskin appeared live in a
satellite media tour (SMT), a coordinated series of
remote interviews in which a subject interacts directly
with the station anchors. The SMT, like the VNR, was
coordinated by D S Simon Productions on behalf of
Panasonic, Namco and Techno Source. Two stations,
KGUN-9 (Tucson, AZ) and WBRC-6 (Birmingham,
AL), ran the live SMT without informing viewers that
Raskin’s appearance was funded by the makers of the
very products she was praising.

Following the release of the CMD report, WBRC-6
news director Mike McClain contacted us, claiming that
his station had, in fact, disclosed the Raskin SMT to its

viewers. McClain’s assertion was based on anchor Janice
Roger’s introduction to the segment:

I recently talked with Robin Raskin—the Internet Mom—
thanks to several tech companies and here’s what she had
to offer to keep your kids safe and keep you sane!

CMD maintains that the anchor’s introduction did
not comprise disclosure, since WBRC failed to identify
that the interview was arranged by D S Simon Produc-
tions and, more importantly, that it was funded by Pana-
sonic, Namco and Techno Source.

A month after the Raskin “interview,” KGUN-9 aired
another SMT featuring homemaking “expert” Julie
Edelman, which was sponsored by five different corpo-
rations. WCTI-12 subsequently aired fake news reports
from the education finance company Sallie Mae and
DaimlerChrysler. CMD also documented KOKH-25
running unlabeled VNRs on five additional occasions,
for Trend Micro Software, Intel, Cadillac, the dating
website Chemistry.com and consulting firm Towers
Perrin.

Robin Raskin was also the featured expert in a tech-
nology SMT sponsored by Motorola, Nokia, Texas
Instruments and Swiffer. It aired live on three stations:
KEY'I-3 in Santa Barbara, CA, WCYB-5 in Bristol, VA,
and WLTX-33 in Columbia, SC. B

PR Watch / Second Quarter 2006 7



Fake TV News: Findings—CoRpORATIONS

by Diane Farsetta

Nearly all of the clients behind the video news releases
(VNRs) tracked by the Center for Media and Democ-
racy (CMD)—47 of 49—were corporations. (The other
two were professional associations.) Those 47 corpora-
tions were responsible for 34 of the 36 VNRs docu-
mented in the “Fake TV News” report.

Why are news programs a major target for corpora-
tions, even—and especially—for those with large adver-
tising budgets? One reason is what public relations
practitioners call the third party technique. Praise for
Brand X or for Corporation Y has much more credibil-
ity when it’s relayed by a seemingly independent reporter
or commentator in a news setting, rather than by an actor
in a commercial-or by a corporate spokesperson in any
setting. That’s especially true since the level of trust
accorded corporations has declined in recent years,
according to bi-annual surveys carried out in the United
States and 19 other countries for the World Economic
Forum.

Another reason corporations use VNRs and satellite
media tours (SMTs) is that while television still com-
mands large audiences, TV ads don’t. At a March 2006
conference of the Association for National Advertisers,
speakers admitted that TV viewers are increasingly turn-
ing to other media when ads come on, or skipping ads
completely by using digital video recorders. Nearly 80
percent of national advertisers believe that TV ads are
less effective than they were just two years ago, accord-
ing to a survey presented at the conference.

ON TV NEWS, THE ADS NEVER END

Indeed, the vast majority of VNRs documented in the
“Fake TV News” report are little better than ads.
Twenty-three of the 36 VNRs prominently featured spe-
cific products offered by the client(s) behind the VNR.
VNRSs in this category include one produced for Trend
Micro on its Internet security program; one produced
for two clients, Masterfoods and 1-800-Flowers, on Hal-
loween-themed candy and flowers; and one produced for
three clients, Panasonic, Namco and Techno Source, on
their games, gadgets and related products.

Four other VNRs featured services or information
related to products offered by the client behind the VNR.
VNRSs in this category include one produced for Sallie
Mae on college loans, one produced for General Motors
on online car shopping, one produced for Jackson
Hewitt (an income tax services company) on tax-
deductible donations, and one produced for Towers
Perrin (a “professional services firm”) on employee man-
agement practices.

WCTI-12 in New Bern, NC helps create the
tllusion that it is doing investigative journalism
as one of its local anchors reads the script from
a VNR supplied by the education finance
company Sallie Mae.

Two other categories of corporate VNRs shunned the
hard sell for a more subtle approach. Three VNRs
focused on their client’s good deeds. VNRs in this cate-
gory include one produced for Capital One on the bank’s
efforts to protect seniors against financial scams, one
produced for General Motors on its new headquarters
in Detroit, and one produced for DaimlerChrysler on its
child seat safety program.

The last four corporate VNRs associated the client
with a desirable profession or a cutting-edge product not
(or not currently) available to consumers. VNRs in this
category include one produced for General Motors on
auto technician jobs, one produced for AdSpace Net-
works on video displays in shopping malls, and two pro-
duced for Siemens. One Siemens VNR hyped future
automobile dashboard options; the company provides
electrical and mechanical components to auto manu-
facturers. The other VNR promoted ethanol as an alter-
native fuel for automobiles; Siemens also provides
equipment to ethanol plants.

SICK OF FAKE TV NEWS

In addition to being fake news—and therefore bad
reporting—VNRs on health issues pose potential dan-
gers to unsuspecting viewers. This report documents two
VNRs on prescription drugs, one on a laboratory test,
and four others on over-the-counter health remedies or
supplements.

The U.S. Food and Drug Administration (FDA) reg-
ulates promotional material from drug manufacturers

8 PR Watch / Second Quarter 2006



FOR TOMTAL
HERMATOLDGICAL
USE DMLY

Q1257 o

Youngstown, Ohio’s WYTV-33 airs a VNR
promoting a prescription-strength skin cream.

that mentions a specific product, including VNRs. The
FDA requires all such material to provide “fair balance,”
or information about drug risks as well as benefits; to be
clear that the drug only treats certain conditions and not
others; and to provide reporters with the full risk infor-
mation for the drug. While the FDA cannot possibly
review all the VNRs, direct-to-consumer ads and many
other promotional materials put out by drug companies,
in March 2003 the agency did issue a warning about
“misrepresentations” in a drug company’s press release
on its new cancer treatment. In doing so, the FDA
asserted its jurisdiction over promotional materials tar-
geted to reporters.

It’s important to note, however, that FDA jurisdic-
tion ends at the newsroom door. That’s good news for
the three TV stations that aired a VNR produced for
Stiefel Laboratories. Neither WCPO-9 in Cincinnati,
OH, nor WSYR-9 in Syracuse, NY, nor WYTV-33 in
Youngstown, OH, included any of the risk information
from the VNR in their “report” on Stiefel’s new pre-
scription skin cream. In contrast, the two TV stations
that aired a VNR produced for Pfizer on its new pre-
scription insulin treatment did include some risk infor-
mation, though the overall tone of both segments was
promotional.

Another health-related VNR was produced for Quest
Diagnostics, which provides laboratory tests and services.
KABC-7 in Los Angeles, CA, aired a segment that was
entirely derived from the Quest VNR. It encouraged par-
ents with frequently sick children to have them tested for
allergies and mentioned a specific blood test. That test
is actually produced by Pharmacia Diagnostics, but
Quest and Pharmacia have had a “national co-market-
ing initiative” for the test since at least 2003. The
arrangement helps Pharmacia sell more tests, and helps
Quest by “improving patient sales and driving growth,”

as Quest’s CEO explained during a January 2005 con-
ference call with investors.

How TV stations used two different VNRs promot-
ing the same supplement from the same company fur-
ther illustrates the confusion caused when complex
medical issues are presented in a brief, corporate-spon-
sored format. One VNR, produced for the chemical
company Bioibérica, was aired by WSYR-9 in East Syra-
cuse, NY, in a segment that claimed the company’s sup-
plement was effective in treating arthritis-related joint
pain. The other Bioibérica VNR was aired by two sta-
tions, KYW-3 in Philadelphia, PA, and WFAA-8 in
Dallas, TX, in segments that questioned the supple-
ment’s effectiveness.

Prazise for Brand X or for Corporation
Y has much more credibility when it’s
relayed by a seemiungly independent
reporter or commentator in a news
setting, rather than by an actor in a
commercial-or by a corporate
spokesperson in any setting.

The “Fake TV News” report’s findings on health-
related VNRs are consistent with an academic study pub-
lished in the American Fournal of Managed Care in March
2006. Based on a review of the health segments aired by
122 local TV stations in one month, the study con-
cluded, “Few newscasts provide useful information, and
some stories with factually incorrect information and
potentially dangerous advice were aired.” The study also
noted that “pervasive” health stories that aired in “more
than 10 media markets” sometimes included “identical
video.”

That’s not surprising. In 2004, more than 80 percent
of TV stations were using the same number of or more
health-related VNRs than they did in 2003, according
to a survey by the major broadcast PR firm D S Simon
Productions. The firm’s chair commented, “Our med-
ical stories are consistently generating more than 100
placements per project per year.” ll

For further information,
or to book a speaker, contact the
Center for Media and Democracy

www.prwatch.org

PR Watch / Second Quarter 2006 9



Televison Stations Respond ... And it's Worse Than You Think

by Diane Farsetta

One news director says, “I have been instructed
by corporate not to talk to you.”

Hours after the Center for Media and Democracy
released our “Fake TV News” report on television sta-
tions’ widespread and undisclosed use of corporate video
news releases (VNRSs), a major organization of broadcast
news executives issued its response.

“The Radio-Television News Directors Association
strongly urges station management to review and
strengthen their policies requiring complete disclosure of
any outside material used in news programming,” read
the statement. RTINDA went on to caution that decisions
involving “when and how to identify sources ... must
remain far removed from government involvement or
supervision.”

Unfortunately, RTNDA’s statement conflates
“sources” with broadcast material funded by and pro-
duced for outside parties. It also conveniently ignores
that the U.S. Federal Communications Commission,
under its authority to regulate broadcasters’ use of the
public airwaves, already has disclosure requirements on
the books. But RTINDA’s stance does point to an impor-
tant, underlying issue: how to ensure both news audi-
ences’ right to know “who seeks to influence them,” and
the editorial freedom of newsrooms.

The Society of Professional Journalists also responded
to our report, strongly condemning TV stations’ “irre-
sponsible” and “misleading” use of VNRs. Their state-
ment, similar to RTINDA’s, “urges broadcast companies
to set their own house in order by using extreme caution
and full disclosure when airing VNRs.” However, such
admonitions fail to take into consideration the continu-
ing confusion over video feeds’ origins, the history of TV
stations’ failure to disclose VNRs, the harsh realities of
resource-strapped TV newsrooms, and the embarrass-
ment factor that likely makes newsrooms reluctant to
identify VNRs as such.

Is it reasonable, within the context of the current
system, to expect TV stations to meet the disclosure stan-
dards that we all agree on — and that the FCC is charged
to uphold? After hearing the explanations and delving
into the records of many of the TV stations that we doc-
umented airing fake news, I would say no.

TV NEWS: A MISTAKE-PRONE PROFESSION

By far, the most common response to our report from
TV stations—besides “no comment”—was that mistakes
or confusion led to their airing VNRs without disclosure.
John Rossi, the general manager of Oklahoma City’s
KOKH-25, told me that his station made “an honest
mistake” when it aired six of the VNRs that we tracked.

“There was no intention to mislead the viewers,” he
stressed.

KOKH uses Pathfire, a digital video system that deliv-
ers real news feeds, VNRs and advertisements to many
TV stations across the country. Rossi said that KOKH
staff made “an assumption that it was not a VNR?” if the
video in question appeared anywhere else besides Path-
fire’s VNR section. He explained that Pathfire gives a
“brief pop up” notification if a video is a VNR, but that
KOKH staff repeatedly missed that message, as they
were “going in to preview the text of the story.”

Pathfire’s website claims that the system provides
VNRs “on the same platform as network news content,
but in a clearly differentiated area so users enjoy all of
the benefits of easy access with no potential source con-
fusion.” Rossi assured me that KOKH staff have now
been directed to pay close attention to the Pathfire noti-
fications. In the future, “if we air a VNR, we will disclose
it,” he promised.

Other TV stations’ explanations were similar, if more
vague. The news director at Los Angeles’ KABC-7 told
the Los Angeles Daily News, “ABC7 Eyewitness News has
a policy against using VNRs in their entirety or even
using excerpts without appropriate attribution and orig-
inal reporting to confirm or contradict the claims. . ..
Nonetheless, a VNR about an allergy test called
Immunocap did somehow slip through the cracks last
September.”

By far, the most common response to
our report from TV stations—besides
“no comment”—uwas that mistakes or
confusion led to their airing VNRs,
without disclosure. John Rossi, the
general manager of Oklahoma City’s
KOKH-25, told me that his station
made “an honest mistake” when it
aired six of the VNRs that we tracked.

The news director at New York city’s WCBS-2
explained in an email to a viewer that her station aired
a health supplement company’s VNR because “there was
a misidentification of the videotape in question that led
our news writer and news managers to believe they were
working from material supplied by another CBS affili-
ate. In the hectic atmosphere of our newsroom that day—
the day that the Antrax [sic] was discovered in a
Brooklyn warehouse—our internal safeguards failed. We

10 PR Watch / Second Quarter 2006



have since examined our internal procedures and taken
steps to make sure this does not happen again.”

A spokesperson for San Francisco’s KPIX-5 told the
San Francisco Weekly that their airing of a Pfizer VNR
“was clearly a mistake and a violation of our own policy
and a violation of FCC rules.” KPIX’s vice-president of
news emailed in response to a viewer complaint, “A new
reporter on our staff failed to attribute the source of this
video.”

In Syracuse, NY, the news director at WSYR-9
admitted, “A mistake was made here.” The vice-presi-
dent for news at WBFS-33 in Miami, FL, told a
National Public Radio reporter that “disclosure did
appear—briefly—in the Towers Perrin video release, but
escaped a producer’s eye.”

The news director at Ohio News Network begrudg-
ingly admitted a mistake, after we documented the cable
station airing a VNR about modular car dashboards. “It
is worth noting that the information did air on a lifestyle,
non-news portion of a program called Technology Tues-
day,” he told the Columbus Disparch. “But, again, we
should have been employing proper disclosure on
screen.”

In response to our report, WPGH'’s
Jormer news manager told the
Pittsburgh Post-Gazette, “These
things are getting on the air
everywhere because they’re not being
labeled as for-profit stories. If they’re
cleverly worded, you don’t know they
are for a particular product.”

The news director at WCPO-9 in Cincinnati, OH,
seemed not to understand that we found his station airing
two VNRs, without any on-screen or verbal disclosure.
He emailed a concerned viewer that WCPO is “con-
ducting an in house review” and “creating new written
rules to avoid any sense of a failure to disclose.” He
added, “I feel we have been obvious in our writing, but
it’s clear the Center for Media and Democracy disagrees.
Is there some way we can be even more obvious in our
disclosure? I’'m sure there is and that’s what we are work-
ing on for the future.”

FREQUENT NEWS FAKERS

These lapses might be easier to accept if so many TV
stations weren’t repeat offenders.

Of the 77 TV stations named in our report, we doc-
umented fourteen airing two or more fake news seg-

Medialink publicist Kate Brookes “veports” on
the ethanol boom in a VNR aired on KITNV-13 in
Las Vegas, Nevada.

ments. The New York Times previously reported that two
other stations in our report, WCIA-3 in Champaign, IL,
and WHBQ-13 in Memphis, TN, had aired VNRs from
U.S. government agencies. And, since the release of our
“Fake TV News” report, I’ve uncovered more evidence
of prior fake news usage.

Ed Kral, the news director at WSJV-28 in South
Bend, IN, initially contacted the Center for Media and
Democracy to say that his station’s use of a General
Motors VNR was an accident. But according to a Citi-
group website, WSJV aired a VNR promoting the com-
pany’s “Do Something Financial Education Challenge”
in April 2005 (as did Los Angeles’ KCBS-2). When 1
called Kral back, he told me, “I have been instructed by
corporate not to talk to you people.”

WBRZ-2 in Baton Rouge, LA, also aired one of the
VNRs we tracked, about the “ethanol boom.” WBRZ’s
news director told a local newspaper that station policy
is to “clearly identify the source of the footage, verbally
and with an on-air graphic.” But that didn’t happen with
the ethanol VNR — or when WBRZ aired the infamous
Medicare VNR featuring reporter-turned-flack Karen
Ryan. On January 23, 2004, a WBRZ anchor introduced
that VNR—which was later found to be covert propa-
ganda—Dby saying:

In December, President Bush signed into law the first ever
prescription drug benefit for people with Medicare. Since
then, there have been a lot of questions about how the law
will help older Americans and people with disabilities.
Reporter Karen Ryan helps sort through the details.

Other TV stations named in our report had previously
aired segments “reported” by Karen Ryan. KMAX-31
in Sacramento aired a corporate VNR that Ryan did on
frequent flier programs, while Pittsburgh’s WPGH-53
aired another Ryan VNR in August 2003, according to

PR Watch / Second Quarter 2006 11



the Pittsburgh Post-Gazerte. (In response to our report,
WPGH’s former news manager told the Puzsburgh Post-
Gazette, “These things are getting on the air everywhere
because they’re not being labeled as for-profit stories. If
they’re cleverly worded, you don’t know they are for a
particular product.”)

In October 2004, CJR Daily reported that WLFL-
22 in Raleigh, NC, had aired a Karen Ryan VNR “that
sang the praises of the No Child Left Behind Act.”
Philadelphia’s WPVI-6 broadcast a different Education
Department VNR, sans Ryan, again according to CJR
Daily. (We documented WLFL and WPVI both airing
the same VNR, which was jointly funded by Panasonic,
Namco and Techno Source, in November 2005.) Back
in April 1995, WPVI aired a VNR funded by the Robert
Wood Johnson Foundation, as did Los Angeles’ KTLA-
5 and WWTV-9 in Tustin, MI, according to the foun-
dation’s website.

In 2004, reporter Allen Salkin identified several TV
stations that “ran a video news release produced by the
dairy industry about how eating cheese and butter can
help people lose weight.” His list includes KTXI.-40 in
Sacramento; we found KTXL airing an American
Dental Association VNR. (In a statement, KTXI’s news
director said the ADA segment “appeared on the daily
Fox network news feed. ... Fox says it does not rely
on VNR company interviews for its news packages, but
the network did acknowledge using some video of the
dental technology from the VNR.”)

In response to our inquiries about
the station’s disclosure policies,
WJBK’s Al Johnson emailed, “Yes we
use SMT’s and to a lesser degree
VNR’s. No, we never disclose sources.”

But it may be Detroit’s WJBK-2 that holds the dubi-
ous distinction of having the longest documented history
of VNR usage. We found WJBK airing two VNRs in
early 2006—one promoting Cadillac cars and the other
touting a “porn-free” search engine. Back in October
2000, the station aired a VNR from Dephi Automotive
Systems that “detailed developments in automotive
electronics,” according to the website of the PR firm John
Bailey & Associates.

Nearly a decade earlier, in 1991, W]BK aired por-
tions of a VNR that promoted Upjohn’s anti-anxiety
drug, Xanax. As Steven Taylor and Morton Mintz
reported in The Nation, a W]JBK anchor claimed, “Doc-
tors say there seem to be few side effects to the drug.”

“Actually,” wrote Taylor and Mintz, “in some cases
Xanax does have serious adverse effects, such as blurred
vision, sexual dysfunction, confusion, dizziness, impaired
attention and addiction.”

What WJBK lacks in journalistic scruples, it might
make up for in bluntness. In response to our inquiries
about the station’s disclosure policies, W]JBK’s Al John-
son emailed, “Yes we use SMT’s [satellite media tours,
which are sponsored, canned ‘interviews’] and to a lesser
degree VNRs. No, we never disclose sources.” Detroit
viewers—you’ve been warned.

The VNRs described above were aired by TV stations
named in our report, but there’s no evidence that these
stations are any worse—or any better—than the hun-
dreds of other stations in the United States. Indeed, until
full disclosure is practiced in deed as well as on paper,
we won’t know how many fake news hounds roam
among us.

If you want to know whether your local stations air
VNRs, urge the FCC to enforce its disclosure require-
ments. You can also do your own research; many of the
above examples were found with simple Internet searches
for “video news release” and the station’s name. Please
add whatever you’re able to document to our collabora-
tive online encyclopedia, SourceWatch, which has a
growing section on “Fake News Broadcasters.” (Just go
to www.sourcewatch.org and search for a particular TV
station, or look for “Fake News Broadcasters” under the
“All topics” option in the upper right corner of the
screen.)

A FEW GOOD EGGS

Ofthe 77 TV stations named in our “Fake TV News”
report, two did have more constructive responses.

The news director at WNEDP-16 in Wilkes-Barre, PA,
explained that their airing a health supplement compa-
ny’s VNR in February 2006 was “an honest mistake. . . .
Our reporter thought the material was from the New
England Journal of Medicine” What made WNEP’s
response remarkable was the following:

W& have a duty to our viewers to present the news accu-
rately and fairly, and to properly attribute the sources of
all the materials that go into our reports. We take that
responsibility very seriously, and we recognize our error.
We sincerely apologize to our viewers.

The only thing the WNEP statement lacked was an
explanation of how they will avoid similar mistakes in the
future. Los Angeles’ KCBS-2 did that and more.

“We are making an immediate change in our policy
on VNRs and HANDOUT VIDEOTAPE,” read a

12 PR Watch / Second Quarter 2006



memo circulated to KCBS and KCAL-9 news staff, the
week after our study was published. “We will no longer
use material from Video News Releases which come to
us via CBS Newspath, CNN Newsource, APTN or any
other service or Digital Media Gateway in anything we
produce.” The memo clarified that “handout video” may
still be used, but “the source of this video will be iden-
tified in both chyron [an on-screen identifier] (to be dis-
played over every second of the video) and in copy read
by the anchor, WITH NO EXCEPTION.”

If you want to know whether your
local stations air VNRs, urge the FCC
to enforce its disclosure requirements.

Perhaps the most hopeful reaction to our study came
not from a TV station, but from FCC Commissioner
Jonathan Adelstein. As he explained on the Pacifica
News show Democracy Now!, “Clearly, [VNRs] are
unethical when they are not being disclosed to the public.
But further, there’s a federal law that requires that the
public be informed about the source of who is behind
what goes on broadcast media.”

As noted above, some organizations are concerned
that mandating disclosure of VNRs would diminish TV
newsrooms’ editorial freedom. In addition to ignoring
laws already on the books, that stance helps maintain a
rotten status quo—ineffective codes of conduct, confused
newsroom staff, and little or no respect for the viewers’
right to know “who seeks to influence them.” Not only
that, but it sets the stage for the further blending of news,
public relations and advertising already being pioneered
by broadcast PR firms.

Kevin Foley of the firm KEF Media Associates wrote
in the April 2006 issue of O’Dwyer’s PR Report, “The
once sacrosanct wall between editorial and advertising
in TV newsrooms has all but crumbled to dust.
Local TV news is no longer in the business of shedding
light on our social ills. It’s in the business of keeping the
viewer’s hand off the remote, so virtually anything goes
as long as it feeds the beast with ad revenue.”

He’s not sounding a call for concerned citizens to
hold their news media accountable. He’s urging fellow
PR executives to “adapt and, hopefully, thrive” in a new
media landscape. And they will do just that, to the great
benefit of their clients—unless and until we take the
threat of fake news seriously. l

YOUR
MESSAGE
HERE

WE GET YOU ON TELEVISION

From an advertisement for the broadcast PR firm D S Simon Productions.

PR Watch / Second Quarter 2006 13



Congresspedia: Cirizen Journalists Take On CongRress

by Conor Kenny

On April 26, 2006, the Center for
Media and Democracy launched a
new experiment in citizen journalism:
Congresspedia, the “citizens’ ency-
clopedia on Congress,” housed at
www.congresspedia.org. Congresspe-
dia is built on our collaborative
SourceWatch website and uses the
same wiki model to enable anyone to =
contribute their own research on |. .iiiioi,
members of the U.S. Congress, major
legislation and Washington DC scan-
dals.

Congresspedia was a natural addi-
tion to SourceWatch, whose contrib-
utors often created articles on
members of Congress to round out
discussions of other issues. We

user login

Username:*

Password:*

build research skills

online research

tutorials

assignment desk

Sunlight is said to be the best
of disinfecta

- Justice Louis Brandeis

In Broad
Daylight

Grants Resources

To Volunteers Investigating Congress

Under ih Written by Bill Allison on June 28, 2006 - 8:02am.

S Read more: Distributed reporting (see all terms)
The thoughtful, enthusiastic responses to our request for citizens
to investigate members of Congress by reading their personal
financial disclosures have been coming in fast (and thanks to all
who linked to the original post). I'm about to head out the door

Influence
B

(literally) for a week out of the office, but before I do I wanted to thank everyone
who's written me, and if I haven't written you back yet, I will next week when I
return.

In the meantime, though, you might want to read the rest of this post for advice on
how to get started, what to look for, and what to do.

continue reading | Bill Allison's blog | login or register to post comments
Featured Blogs

E—T&hui&ﬂ m‘\ ;g

Progress Back at
the Ranch

50 Years of
Interstates

To Volunteers
Investigating

s i Congress
While I've been here in

New Mexico on vacation
for the ten days (think
hiking at Bandelier

As you've no doubt

The thoughtful, already heard from news
enthusiastic responses to |stories this week,
Thursday js the 50th

our reguest for citizens

E‘cantribu‘f&

go

About

congresspedia

Meed Volunteers to Investigate
Congress

what we're blogging about

Alan Mollohan Barack Obar

Bob Ney Brent Wilkes
Campaign Finance Conrad Burns
David Safavian Dennis Haste
Duke Cunningham Earmark
Reform FBI1 Offic
Rald Gener pidit =

thought that the same spirit of “many The website of the Sunlight Foundation, CMD’s partner in the

hands make light work” that helps
CMD expose the public relations
industry could help citizens collaboratively expose the
inner workings of Congress.

Congresspedia started with 539 articles on every sit-
ting member of Congress, plus convicted former Cali-
fornia Rep. Randy “Duke” Cunningham. Veteran
SourceWatch users and people new to wiki websites have
been busy adding to those profiles and creating new arti-
cles on legislation, such as Rep. John Conyers’ resolu-
tion to begin investigating impeachable offenses by
President Bush. Congresspedia contributors have also
created new articles like “Congressional Bribery and a
DC Sex Scandal, ” which documents how two military
contractors may have provided former Rep. Cunning-
ham with prostitutes, hotel suites and limousine access.

Congresspedia is a joint project with the Sunlight
Foundation, a new organization dedicated to increasing
transparency in government. Sunlight is an ideal part-
ner for CMD, because it hosts muckraking bloggers on
its own website and is helping to develop new technolo-
gies to bring together public-interest research. For
example, Sunlight is working to merge the lobbying and
campaign contributions data collected by the Center for
Responsive Politics with the lawmaker profiles on Con-
gresspedia. The goal is to provide a clearer picture of how
Washington DC works, for reporters, researchers,
activists and others—and to make elected officials more
accountable to the public. Potential future projects
include merging databases of lawmakers’ personal finan-
cial disclosure forms, public officials-turned-lobbyists,
and no-bid federal contracts.

Congresspedia project (www.sunlightfoundation.com).

This s the power of citizen
Jjournalism—anyone curious about the
Jolksy-looking online ads being run by

the industry front group “Hands off
the Internet” can find our
SourceWatch article on them with a
quick online search. That profile links
to Congresspedia articles detailing the
dirty politics surrounding the
telecom-supported legislation.

As Congresspedia grows, we believe it will become a
comprehensive, central repository of information on cur-
rent members of Congress. Congresspedia comple-
ments the work of reporters and political bloggers, in part
due to its structure. Unfortunately, older information is
often sequestered behind newspaper subscription fees or
buried in blog archives. In addition, CMD actively works
to ensure the fairness, accuracy and non-partisanship of
Congresspedia articles. Like SourceWatch, Congress-
pedia requires all information to be sourced and all con-
tributors to be registered. Congresspedia also has a
full-time editor—myself—who reviews volunteers’ edits
and additions to the site.

Congresspedia is a subset of SourceWatch, and the
two often work in tandem to detail Congress-related
issues. For example, legislation currently being debated

14 PR Watch / Second Quarter 2006



would allow Internet network operators to give priority
to—or even block—some data that passes through their
wires. This means that your Internet service provider
could theoretically accept payments from Yahoo to make
your Google search slower. The provider could also dis-
able your free Internet-based phone service because it
offers competing services; this actually happened in
Canada.

Current Federal Communications Commission rules
require that all data be given equal priority under a prin-
ciple called “network neutrality. ” However, four mem-
bers of Congress are sponsoring legislation that would
override network neutrality and end what many Inter-
net pioneers and activists call the “First Amendment of
the Internet. ”

The big telephone and cable companies that own the
networks have been flexing their muscles in Washington
DC, as usually happens when profits are at stake.
They’ve hired lobbyists and started front groups to push
for ending network neutrality. That’s in addition to the
$66 million in campaign contributions the industry has
given to sitting members of Congress since 1989.

Luckily, SourceWatch and Congresspedia are on the
case! Enterprising SourceWatch volunteers created arti-
cles on network neutrality, network neutrality legislation,
and the front groups that companies have created, noting
their activities and financial ties to industry. The Con-
gresspedia articles on the bill’s sponsors also show that
each of them—Republican and Democrat—has received
substantial campaign contributions from the industry. In
addition, two sponsors have substantial stock holdings
in the telecom companies that stand to gain from the bill,
and one heads a non-profit that recently received a $1
million check from one of the largest U.S. phone com-
panies, SBC/AT&T.

This is the power of citizen journalism—anyone curi-
ous about the folksy-looking online ads being run by the
industry front group “Hands off the Internet” can find
our SourceWatch article on them with a quick online
search. That profile links to Congresspedia articles detail-
ing the dirty politics surrounding the telecom-supported
legislation.

We hope that as our volunteer base grows, Con-
gresspedia and SourceWatch will become valuable ref-
erences on every member of Congress, major piece of
legislation, and whatever scandal is sweeping the Capi-
tol on any given day. If you’re interested in getting
involved, the main pages of both SourceWatch
(www.sourcewatch.org) and Congresspedia (www.con-
gresspedia.org) have comprehensive “Getting Started”
sections to help you out. H

CongRresspedia, We Needia

Why do we need a website devoted to citizen
journalism about Congress? Here are just a few of
the stories related to corruption, ethics and trans-
parency involving the U.S. Congress in 2006:

e The San Bernadino Sun created a page docu-
menting the ongoing investigation of Rep. Jerry
Lewis (D-Calif.) to help document his ongoing
scandals. Jerry Lewis’s step daughter, Julie Willis-
Leon made $37,420 dollars from her PAC whose
listed address is a Capitol Hill town house owned
by former Lewis employee Letita White and a
defense contractor who has benefited from Lewis
earmarks. As a result of increased media scrutiny
regarding its ties to Lewis, the Lowery Denton &
White lobbying firm announced it is breaking up
into two separate partnerships.

* Rep. John Doolittle's (R-Calif.) wife's company
was paid indirectly, without her knowing, by an
Indian tribe client of Jack Abramoff when work-
ing on his fundraiser.

* House Speaker Dennis Hastert (R-Ill.) denied
wrongdoing in response to allegations that he
failed to properly disclose an Illinois real estate
trust for which he had invested. Hastert had used
the trust to invest in real estate near the proposed
route of the Prairie Parkway, a highway project
for which he's secured $207 million in earmarked
appropriations.

e Rep. Gary Miller (R-Calif.) helped secure $1.28
million in a 2005 highway bill for street improve-
ments near a planned residential and commercial
development that he co-owns.

* Rep. Ralph Regula (R-Ohio) helped procure
more than $2 million in earmarks for an Ohio his-
torical site operated by his wife.

* At the urging of Democratic leader Nancy Pelosi
(D-Calif.), the House Democratic Caucus voted
to remove scandal-laden Rep. William Jefferson
(D-La.) from the House Committee on Ways and
Means.

* Rep. Tom Delay (R-Texas) bid farewell to Con-
gress and joined Randy "Duke" Cunningham in
the former members of Congress category. He'll
stay in Congresspedia “members of Congress
under investigation” page, however, due to the
ongoing Texas campaign finance investigation.

PR Watch / Second Quarter 2006

15



The Center is a non-profit, public inter-

est organization that strengthens participa-
tory democracy by investigating and
exposing spin and propaganda, and by
promoting media literacy and citizen
journalism.

The Center for Media and Democracy

serves social change activists, journalists,
researchers, policymakers and the public at
large in the following ways:

Countering propaganda by investigating
and reporting on behind-the-scenes
public relations campaigns by corpora-
tions, industries, governments and other
powerful institutions.

Informing and assisting grassroots citi-
zen activism that promotes public
health, economic justice, ecological sus-
tainability and human rights.

Promoting media literacy to help the
public recognize the forces shaping the
information they receive about issues
that affect their lives.

Sponsoring “open content” media that
enable citizens from all walks of life to
“be the media” and to participate in cre-
ating media content.

The Center for Media and Democracy

is a 501(c)3 non-profit. Donations are tax-
deductable as allowed by law.

Banana Republi-
cans: How the
Right Wing Is

Turning America

Into a One-Party

State

Tarcher/Penguin

2004

How the Right Wing Is Turning
America into a One-Party State

SupporTt The Center for Media and Democracy

Founded in 1993, the
Center for Media and
Democracy remains the
only organization dedi-
cated to strengthening
public interest reporting
while investigating and

Toxic Sludge
Is Good For
You: Lies,
Dammn Lies
and the Public

Relations §

Industry
Common
Courage
Press 1995

exposing deceptive public
relations and propaganda

Sheldon Rampton & John Stauber
Waapons of Mass Docaption

campaigns.

Trust US, g pons of Mass  WEAPONS OF MASS
We’re Experts: D one Th AORDT
How tntnry Deception: The DECEPTION
Mam'pu lates Uses Of P (407270 Th Uses of Propaganda in Bus's War o lran |
Science and ganda in Bush’s A
Gambles With War on Iraq
Your Future Tarcher/Penguin

2003

Tarcher/
Putnam 2001

| TOXIC SLUDGE IS
| GOOD FOR YOU!
A\ L[ LiEspamn LiEs
[ ReLamons inpustar Mad Cow
- USA
EY N Common
4"‘&: Courage Press
Ry 007, 2004

Books can be ordered from the
Center on the form below.

| "Terrifict Don's miss i6.*

I am contributing:

Name

Address

City, State & Zip

Phone

$1,000 $500
$250 $125
$50 other

(Contributions of §35 or more include a one-year
subscription to PR Watch.)

I would like to become a Sustaining Member, donating
% each month.

My check is enclosed.

Please charge my credit card:

Email

___ Banana Republicans §15

_ Weapons of Mass Deceprion §15
_ Trust Us, We’re Experts $20
__Mad Cow USA $20

_ Toxic Sludge Is Good For You §15

Send me the free Weekly Spin email newsletter.
I am ordering: (price includes shipping & handling)

Credit Card Brand, Number

Expiration Date, Security Code

Please return to:

CMD, 520 University Ave, Suite 227
Madison WI 53703

PR Watch / Second Quarter 2006 16



